twitter google-plus facebook instagram pinterest Rechercher triangle-down Femme Actuelle Les Testeuses Hellocoton Mon compte
Vous êtes sur la partie communautaire de Beauté Addict : Le Blog de ChongWen

publié le 13 mars 2019 Beauté › Bien-être

Jag jobbar med animation, tecknad film, illustration. När jag animerar använde jag förut vanligt Wacom-bord. När man ritar hundratals bilder efter varandra med små förändringar så är det ovärderligt med en Artist 15.6 Pro .

Wacom Intuos plattorna är faktiskt också rätt så behagliga och tar givetvis mindre plats, men det kräver att man tränar upp koordinationen mellan handen och ögat mycket mer än att ex rita direkt på skärmen.

Man använder sig av ett digitalt ljusbord så man ser föregående bilder, kommande bilder efter behag samtidigt som man ritar de nya teckningarna, så man på bästa sätt kan bedöma vilka ändringar som behövs för att återge rörelsen. Problemet med vanligt Wacom-bord är framför allt när man ska göra små fina ändringar. Tänk er ett långt streck som ska få en liten liten böjning, och för att på nästa bild böjas lite till osv. Med ett Wacom-bord gör man i ca 80% av fallen lite lite fel hela tiden. För att få till den där exakta lilla skillnaden mot föregående teckning så måste man dra streck, ångra, dra streck, ångra, dra streck, ångra några gånger tills det blir rätt. Det är för att man hela tiden missbedömer lutning och kordination lite lite i och med att man tittar på skärmen, och håller pennan på bordet. Och ja, det är en träningssak, men det kan aldrig bli perfekt, utan handens rörelse baseras hela tiden på vad man ser på skärmen. Det är en skitbra lösning, men inte perfekt.

Det digitala ritbordet underlättar arbetsflödet för traditionell 2D animation, mycket smidigt för skiss och "tracing".

I den här artikeln går Jag igenom nya XP-Pen Artist 15.6 Pro , en ritskärm för dig som vill komma igång och måla, rita eller skissa digitalt på en skärm istället för på en ritplatta.

0 vote 0 commentaire

Partagez cet article

Réagissez à l'article de ChongWen

Si vous avez un compte Addict, connectez-vous !

Sinon, utilisez simplement le formulaire ci-dessous pour déposer votre commentaire :

Votre pseudo *

URL de votre site ou blog

Votre commentaire *

Afficher les commentaires

Illustratörers digitala ritplatta XP-Pen Artist 12 Test: ritskärm för nybörjaren

När jag började i branschen för tio år sedan var det inte alla grafiker som använde digitala ritbord, men idag är det en självklarhet. Spelen vi utvecklar blir mer och mer realistiska och avancerade och det ställer höga krav på tekniken. Idag finns det inga andra alternativ - ritbord...

Billigt Ritplatta XP-Pen DECO 03 alternativ till Wacom Intuos: bästa ritplattan Jag någonsin testat 2018

Designers, illustratörer och andra kreativa datoranvändare älskar sina ritplattor. För dessa professionella användare är ritplattan ett verktyg som inte kan ersättas av något annat, men även nybörjare kan gynnas av att använda en sådan. Oavsett om du skapar konst eller inte så är en...